Om projektet |
|
|
Mandag, den 12. maj 2003 |
|
|
 |
|
 |
Her skal tårnet stå |
|
Der hentes materialer -
Leca-blokke |
 |
|
 |
Der skal røres mørtel |
|
Første skifte lægges ud
efter "alle kunstens regler". |
 |
|
 |
Så er det alvor med lod og
vater |
|
Søren giver fælles
instruktion |
 |
|
 |
En halv times regn satte
sit præg på byggepladserne |
|
Så skal der mures med
teglsten. |
 |
|
 |
Der fuges |
|
Jørgen viser, hvordan man
bruger en snor til at mure efter |
 |
Tirsdag, den 13. maj 2003 |
 |
Materialer til 4 tårne. |
|
Bekvemmeligheden længe
leve! |
 |
|
 |
Der mures bagmur |
|
Der er fuget - færdig
arbejde |
 |
|
 |
Dennis murer facademur |
|
Leca-blokkene skal pudses |
 |
Onsdag,
den 14. maj 2003 |
 |
Dagen sluttede med regn.
Alle blev færdige. I morgen begynder tømrerarbejdet |
|
Spær er medbragt fra
Aalborg |
 |
|
 |
Montering af spær |
|
Der er mange måder at
holde en hammer på. Her demonstreres en af de lidt usædvanlige. |
 |
|
 |
Der er noget galt med
målet. |
|
Hvad gør vi nu? |
 |
|
 |
Der lægtes på livet løs |
|
Hvad gør jeg nu? |
 |
|
 |
Nanna med tommestok fra
Teknisk Skole |
|
Fletning af kranse til
rejsegildet |
 |
Fra rejsegildet, onsdag kl. 18.00 |
 |
Søren fortæller om
traditioner og fester i forbindelse med byggeri |
|
Der lyttes til tale |
 |
|
 |
Mange forældre var mødt
op |
|
"Pølsevognen" |
 |
|
 |
Dennis taler på
håndværkernes vegne |
|
med hjælp fra Oliver |
 |
|
 |
Karina var sidste
håndværker i talerækken |
|
Og så var der pølser til
alle. |
 |
|
 |
Rigtige, røde pølser med
brød |
|
|
 |
Torsdag, den 15. maj, 2003 |
 |
Sidste opgave var rendejern |
|
og tagrender. |
 |
|
 |
Løber vandet den rigtige
vej? Der kontrolleres, og det var, som det skulle være. |
|
Mens
flag og kranse prydede de færdige tårne,
blev
der sluttet af på klassen. |
 |
|
Fra
Aalborg Tekniske Skole medvirkede faglærerne:
Søren
Christensen
Jørgen
Hedegaard
Jens
Ørvad
Sten
Beyer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Byg
et tårn" er efterhånden blevet en tradition på skolen. Det er
Teknisk Skole, der på denne måde introducerer eleverne til en
uddannelse som håndværker.
Forud
for byggeriet har 8. klasserne været en dag på Teknisk Skole i
Aalborg, hvor de fik fortalt om mulighederne på en sådan skole.
Endvidere fik de lejlighed til at komme rundt på nogle af skolens
værksteder for at se, hvad der blev arbejdet med.
På
skolen ved vi udmærket, at det langt fra er alle elever, der får en
håndværkeruddannelse, og en del af formålet er da også at lære dem
noget om jobs i det hele taget. En god måde at lære på er at prøve
noget på sin egen krop. Det ser så let ud, når en murer lægger sten
på sten. Virkeligheden er en anden, når man ikke har prøvet det før.
Skulle tårnbyggerierne medføre en øget respekt for andres arbejde,
har vi nået et mål. For nogle elever kan opgaven være en oplevelse
af, at det er håndværker, han eller hun skal være.