8. klasser byggede tårn

Tilbage

Om projektet

    
Mandag, den 12. maj 2003
Her skal tårnet stå Der hentes materialer - Leca-blokke
Der skal røres mørtel Første skifte lægges ud efter "alle kunstens regler".
Så er det alvor med lod og vater Søren giver fælles instruktion
En halv times regn satte sit præg på byggepladserne Så skal der mures med teglsten.
Der fuges Jørgen viser, hvordan man bruger en snor til at mure efter

Tirsdag, den 13. maj 2003

Materialer til 4 tårne. Bekvemmeligheden længe leve!
Der mures bagmur Der er fuget - færdig arbejde
Dennis murer facademur Leca-blokkene skal pudses

Onsdag,
den 14. maj 2003

Dagen sluttede med regn. Alle blev færdige. I morgen begynder tømrerarbejdet Spær er medbragt fra Aalborg
Montering af spær Der er mange måder at holde en hammer på. Her demonstreres en af de lidt usædvanlige.
Der er noget galt med målet. Hvad gør vi nu?
Der lægtes på livet løs Hvad gør jeg nu?
Nanna med tommestok fra Teknisk Skole Fletning af kranse til rejsegildet

Fra rejsegildet, onsdag kl. 18.00

Søren fortæller om traditioner og fester i forbindelse med byggeri Der lyttes til tale
Mange forældre var mødt op "Pølsevognen"
Dennis taler på håndværkernes vegne med hjælp fra Oliver
Karina var sidste håndværker i talerækken Og så var der pølser til alle.
Rigtige, røde pølser med brød

Torsdag, den 15. maj, 2003

Sidste opgave var rendejern og tagrender.
Løber vandet den rigtige vej? Der kontrolleres, og det var, som det skulle være.

Mens flag og kranse prydede de færdige tårne,

blev der sluttet af på klassen.

 

Fra Aalborg Tekniske Skole medvirkede faglærerne:

 

Søren Christensen

Jørgen Hedegaard

Jens Ørvad

Sten Beyer

 

Om projektet


"Byg et tårn" er efterhånden blevet en tradition på skolen. Det er Teknisk Skole, der på denne måde introducerer eleverne til en uddannelse som håndværker.

 

Forud for byggeriet har 8. klasserne været en dag på Teknisk Skole i Aalborg, hvor de fik fortalt om mulighederne på en sådan skole. Endvidere fik de lejlighed til at komme rundt på nogle af skolens værksteder for at se, hvad der blev arbejdet med.

 

På skolen ved vi udmærket, at det langt fra er alle elever, der får en håndværkeruddannelse, og en del af formålet er da også at lære dem noget om jobs i det hele taget. En god måde at lære på er at prøve noget på sin egen krop. Det ser så let ud, når en murer lægger sten på sten. Virkeligheden er en anden, når man ikke har prøvet det før. Skulle tårnbyggerierne medføre en øget respekt for andres arbejde, har vi nået et mål. For nogle elever kan opgaven være en oplevelse af, at det er håndværker, han eller hun skal være.

 

Retur